Bio

↓ ČESKY

↓ ENGLISH

 

Česky

Nikol Kraft studuje dirigování u prof. Jana Zbavitele na Janáčkově akademii múzických umění. V roce 2017 absolvovala na pozvání renomovaného prof. Marka Stringera půlroční stáž na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Bylo jí uděleno Stipendium Bayreuther Festspiele 2014.

V Národním divadle v Praze spolupracovala jako druhý dirigent na hudebním nastudování oper Měsíc a Chytračka Carla Orffa (2016). V Janáčkově opeře v Brně se jako asistent dirigenta podílela na nastudování oper Tosca (2015), Její pastorkyňa (2015) a na nastudování původní premiéry opery Iva Medka a Markéty Dvořákové Alice in Bed (2014). V rámci produkcí Komorní opery JAMU dirigovala operu Don Giovanni (2013) a hudebně nastudovala operu Příhody lišky Bystroušky (ar. Jonathan Dove), kterou opakovaně dirigovala na Mezinárodním festivalu Janáček Brno 2014. Provedení bylo velmi pozitivně oceněno kritikou časopisu Opernwelt. V sezóně 2017/18 bude asistovat při nastudování Dvořákovy Rusalky v německém Landestheater Coburg. 

Spolupracovala se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu (studiová nahrávka Čajkovského symfonické balady Vojevoda, 2016), s Filharmonií Brno (mj. provedení Dvořákovy Symfonie č. 8 a výběru z Prokofjevových suit k baletu Romeo a Julie), s Moravskou filharmonií Olomouc (mj. provedení Dvořákovy Symfonie č. 9), s orchestrem Národního divadla, s orchestrem Janáčkovy opery aj. V rámci stáže ve Vídni dirigovala Pro-Arte Orchester Wien v dílech skladatelů Weberna, Lutosławského, Adamse, Mahlera (Symfonie č. 4), Beethovena, Mozarta aj. Zúčastnila se dirigentských kurzů Tomáše Netopila a Zsolta Nagye. V sezóně 2017/18 vystoupí na MHF Český Krumlov.

Maturovala na Gymnáziu Jana Nerudy ze hry na varhany. Vystudovala hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. V rámci studia hudební vědy na FF UK absolvovala půlroční stáž na Ludwig-Maximilians-Universität v Mnichově, kde zpracovala diplomovou práci na téma Estetické postoje Rafaela Kubelíka ve světle mnichovských pramenů

 

English

Nikol Kraft is a graduate of Prague‘s Jan Neruda Gymnasium with a special concentration on music, where she studied organ with Wacław Golonka and Petr Čech. She graduated in musicology from the Charles University Faculty of Philosophy in Prague. As part of her studies she also completed a semester internship at the Ludwig-Maximilians-Universität in Munich, where she completed her dissertation titled Rafael Kubelík’s Aesthetic Positions in the Light of Sources in Munich.

She has been studying conducting at the Janáček Academy of Music and the Performing Arts (JAMU) in Brno under Jan Zbavitel for the last four years. For 2017 she was awarded a scholarship to study at Universität für Musik und darstellende Kunst in Vienna with Mark Stringer.

From the beginning her practical experience she has come in both the symphonic and the operatic repertoire. She participated as an assistant and as second conductor in a staging of Mozart’s Don Giovanni in a JAMU Chamber Opera production in 2013. In the following year she appeared in the Janáček Brno International Festival 2014 with her own musical preparation of Janáček’s The Cunning Little Vixen (ar. by Jonathan Dove), which was very positively reviewed by the journal Opernwelt (in just one week she conducted a total of eight performances). She was assistant conductor in the Brno National Theatre for the preparation of the world premiere of the opera Alice in Bed (2014) by composers Ivo Medek and Markéta Dvořáková and for the preparation of Puccini’s Tosca (2015) and Janáček´s Jenůfa (2015). She was involved as second conductor in the preparation of Orff´s operas Der Mond and Die Kluge in the National Theatre in Prague (2016).

In March 2016 she recorded lesser-known symphonic ballad Voyevoda by Pyotr Ilyich Tchaikovsky with Prague Radio Symphony Orchestra. She appeared in concerts with the Moravian Philharmonic Orchestra (concerts included Dvořák´s Symphony No. 9 „From the New World“) and with Brno Philharmonic (concerts also included Dvořák´s Symphony No. 8 and excerpts from Prokofiev´s Romeo and Juliet). In her concert activities she draws on the experience she received during her gymnasium studies when she conducted the Prague Student Orchestra, with which she performed in a number of public appearances including one at the age of seventeen in Dvořák Hall of Prague’s Rudolfinum.

She was awarded a Bayreuther Festspiele scholarship in 2014. She completed courses with conductors Tomáš Netopil and Zsolt Nagy, JAMU workshops with the orchestra of the Janáček Opera of the National Theatre of Brno, and conducting courses with the Southern Bohemian Chamber Philharmonic of České Budějovice.